Grönt blir rött alldeles för snabbt

Anne-Marie Jordan hinner inte över hela Hornsgatan innan det blir rött. Ljussignalen slår om precis när hon når refugen mitt i gatan.
– Tänker de inte på att det är många äldre som går sakta, säger hon.

Sanningen är att det gör de, det vill säga gatukontoret, men enbart på ett ställe i Malmö. Annars gäller samma gröntider, som det heter på trafiksignalssvenska, i resten av staden

–  Runt Kronprinsen finns det många äldre. Där har vi en radardetektor som kan förlänga gröntiderna för fotgängare, säger Lennart Fagerström, ingenjör på Gatukontoret.

En smal gata har kortare gröntid än en bred, men annars följer Malmö Transportstyrelsens rekommendationer när det gäller hur länge det ska vara grönt för fotgängare och övriga trafikanter. Malmö har cirka 120 övergångsställen med trafiksignaler.

–  Om man går lite långsammare får man räkna med att stanna vid refugen, säger Lennart Fagerström.

Anne-Marie Jordan, 77 år, hinner inte heller över Lundavägen mot Entré. Vi går ett par gånger och samma resultat, vid refugen slår det om till rött. När det blir grönt igen så hinner vi till trottoaren innan den gröna gubben ersatts av en röd.

Anne-Marie Jordan går inte jättelångsamt, snarare i gå-och-prata-takt. På en av turerna över Hornsgatan blir vi passerade av en äldre dam som småspringer med sin rollator.

–  Jag vågar inte springa, jag är rädd för att ramla, säger Anne-Marie Jordan.

Hon flyttade från Stockholm till Malmö för ett par år sedan och förutom de snabba bytena från grön till röd gubbe är hon förvånad över att Malmö lagt cykelbanorna intill trottoarerna.

–  När man kliver av bussen kan det vara direkt ut på en cykelbana. Det är farligt, jag har inte sett ett liknande system i någon annan stad.

Malmö stad antog, som en av de första kommunerna i Sverige, ett kommunalt fotgängarprogram för tre år sedan. I den sägs det bland annat att gång- och cykelbanor ska märkas ut tydligare för att cyklister och fotgängare inte ska krocka.

– Jag förstod inte att det var en cykelbana de första gångerna jag gick här, säger Anne-Marie Jordan och pekar på cykelbanan som korsar gångvägen mellan Hornsgateövergångsstället och Lundavägsövergångsstället. En cykelbana helt utan markeringar som kan fånga fotgängarens uppmärksamhet.

Är det något annat i Malmötrafiken som du reagerar på?

– Ja, att Malmöborna kör så dåligt. De vet inte vad blixtlås är, när man hjälps åt och lämnar företräde åt varandra.

– Kvinnorna kör sämst, säger Anne-Marie Jordan.

Källa: http://www.sydsvenskan.se/malmo/gubben-ar-for-snabb/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *